ثبت نام

صنعت بیمه سوئیس

صادرات خدمات در این کشور سهم زیادی در درآمد صادراتی سوئیس دارد. این کشور اروپایی در سال ۲۰۱۵ میلادی یک‌سوم از کل درآمد صادراتی خود را از صادرات خدمات به دست می‌آورد. مهم‌ترین خدمات صادراتی این کشور را می‌توان در بخش توریسم، خدمات بانکی، بیمه و خدمات ارائه‌شده از سوی سازمان‌های بین‌المللی دانست.

 بخش خصوصی به اندازه‌ای در سوئیس توسعه یافته است که حتی شرکت‌های بیمه هم به بخش خصوصی واگذار شده است. از طرف دیگر سلامت جامعه برای کشور سوئیس اهمیت زیادی دارد و همین مساله سبب شده است تا طبق قانون تمام مردم این کشور موظف به خریداری بیمه سلامت از شرکت‌های خصوصی باشند. مردم سوئیس موظف هستند که بیمه‌های سلامت را از شرکت‌های بیمه خصوصی خریداری کنند. خرید بیمه از شرکت‌های خصوصی هزینه‌ای بیشتر از بیمه‌های دولتی دارد ولی شهروندان سوئیسی از کیفیت خدمات‌رسانی آنها رضایت کامل دارند.

 
در فهرست شرکت های برتر بیمه بین المللی که بر مبنای  اولویتهای مختلفی از جمله، ارائه خدمات و محصولات در بیمه عادی و اتکایی، آموزش و خلاقیت، استفاده از تکنولوژی ها روز و مهیا کردن تسهیلات کافی برای کارمندان و اولویت دادن به افراد و محصولات فردی تعیین گردیده اند میتوان به شرکت های بیمه سوئیسی ذیل اشاره کرد.

 

شرکت بیمه سوئیس ری:

شرکت بیمه اتکایی سوئیس (Swiss Re) قدیمی‌ترین شرکت بیمه از این نوع و یکی از بزرگترین شرکت‌های بیمه دنیا است. این شرکت به دلیل فعالیت‌های بین‌المللی، اعتبار بیمه‌ها و خدمات و پایه‌های قوی تامین مالی زبانزد است. بخش اصلی فعالیت این شرکت در انتقال ریسک، تامین مالی برای ابقای ریسک و مدیریت سرمایه است. سوئیس ری بیش از 70 دفتر در 30 کشور جهان دارد.

بیمه اتکایی به‌طور حرفه‌ای در سال 1840 در کلن آلمان آغاز شد و اولین شرکت که بطور تخصصی به این کار می‌پرداخت در سال 1846تاسیس شد. سوئیس اولین کشور خارج از آلمان بود که از این ایده استفاده نمود. سوئیس برای توسعه این نوع بیمه با فراهم آوردن زیرساخت‌های تئوریکال، تلاش زیادی انجام داد و اولین قدم‌ها را برای بین‌المللی شدن برداشت.

صنعت بیمه در اواسط قرن نوزدهم در سوئیس از وضعیت خوبی برخوردار شد و فردی که باعث این اتفاق شد «آلفرد‌اشر» کارآفرینی بود که با افتتاح شرکت بیمه سوئیس، زوریخ را به‌عنوان یک مرکز مالی مطرح نمود و در سال 1857 مهم‌ترین نقش را در تشکیل شرکت بیمه عمر سوئیس برعهده داشت. پس از آتش‌سوزی وسیع در بخش‌های مختلف سوئیس و بی‌خانمان شدن تعداد زیادی از افراد، بیمه آتش‌سوزی در سال 1861 به‌وجود آمد. در نوامبر همین سال ملاقاتی بین مديران هلوتیا که اولین شرکت بیمه سوئیسی بود که کشتی‌ها را بیمه می‌کرد و سوئیس ری انجام شد و شرکت هلوتیا سوئیس ری با هدف برقراری بیمه آتش‌سوزی برای ساختمان‌ها و لوازم داخل آنها و اتومبیل‌ها با مدیریت ام. جی. گراسمن تاسیس شد و برای حدود نیم قرن یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک بود. شرکت‌های بیمه دیگری هم که در بازل-شهری واقع در سوئیس- تاسیس شدند بیمه آتش سوزی را به محصولات خود می‌افزودند.

 جایگاه خوب در بازار و آمادگی کشورهای همسایه، موقعیت مناسبی را برای معرفی بیمه اتکایی از طرف سوئیس بوجود آورد. ایده این کار را گراسمن خلق کرد. در ابتدا در سال 1863، گراسمن نامه‌ای غیر رسمی به بیمه سوئیس نوشت و در آن پیشنهاد تاسیس یک شرکت مشترک را مطرح نمود. این نامه نقطه تحول تاریخ بیمه است که باعث بوجود آمدن اولین تفکرات بیمه اتکایی بود.

 در نهایت شرکت بیمه اتکایی سوئیس با مشارکت شرکت بیمه سوئیس، هلوتیا و هندلزبانک در بازل آغاز به کار نمود. سرمایه اولیه شرکت 6 میلیون فرانک سوئیس بود و 15 درصد آن توسط سهامداران پرداخت شده بود. هدف از تشکیل با توجه به اساسنامه ایجاد پوشش بیمه برای شرکت‌های محلی و خارجی، کشتی‌ها، بیمه آتش‌سوزی و بیمه عمر بود. اعضای هیات‌مدیره پس از کسب اجازه‌نامه‌های رسمی در تاریخ 26 دسامبر 1863 گرد هم آمدند و اساسنامه شرکت را تایید کردند و سپس مقرر شد که نامه‌هایی به زبان‌های فرانسه و آلمانی نوشته و برای شرکت‌های بیمه و شرکت‌های خصوصی فرستاده شود و از آنها خواسته شد که به‌عنوان مقام اجرایی شرکت ثبت‌نام نمایند.

 چهار دهه پس از آغاز قرن بیستم، در زمان پایان جنگ جهانی دوم، سوئیس ری به شرکت برتر بیمه اتکایی تبدیل شد. این دوره تحت تاثیر نام چارلز سیمون که یکی از کارآفرینان صنعت بیمه بود، می‌باشد. او در سال 1895 به عنوان مدیر اجرایی وارد شرکت شد و در سال 1919 مدیرعامل شرکت شد و سپس تا زمان مرگش به عنوان عضو هیات‌مدیره فعالیت نمود. افزایش سود به شرکت این توانایی را داد که انواع دیگری از بیمه را ارائه نماید. با امضای اولین قرارداد بیمه شخص ثالث در سال 1881، سوئیس ری در سال 1901 در این زمینه فعالیت گسترده‌ای را آغاز نمود.

 در سال 1920 شرکت فعالیت زیادی برای بیمه خارج از مرزهای کشور انجام داد. از ابتدای کار این شرکت در کشورهای خارجی فعالیت زیادی داشت و اقدام به گشایش شعبه می‌نمود. اولین شعبه سوئیس‌ری در سال1910 در نیویورک افتتاح شد. در سال 1916 شرکت توانست یکی از عمده‌ترین شرکت‌های هلدینگ بیمه در انگلستان را که در سال 1907 گشایش یافته بود، تصاحب نماید. در پایان جنگ جهانی اول تنها 20درصد از درآمد شرکت بیمه اتکایی سوئیس از داخل کشور تامین می‌شد. در سال 1924 در ادامه تصاحب شرکت‌های خارجی، سوئیس ری شرکت بیریش در مونیخ را تصاحب كرد.

 طی دهه 1990 شرکت به تصاحب‌های استراتژیک خود ادامه داد و در سال 1991 سهام عمده شرکت الیوا که شرکت بیمه سوئیسی بود خریداری شد. در سال 1994 شرکت تصمیم به تغییر ساختار سازمانی گرفت و در نتیجه این تغییر 53درصد افزایش درآمد خالص را در گزارش‌هاي خود ذکر نمود. در سال 1997 سوئیس ری شرکت بیمه اتکایی ایتالیا را به تصاحب درآورد و نام آن را به سوئیس ری ایتالیا تغییر داد. در طول این دهه سوئیس ری فعالیت بانک‌های سرمایه‌گذاری را هم در نظر گرفت و در سال 1999 بانک سرمایه‌گذاری فاکس- پیت به تصاحب شرکت درآمد.

 

گروه بیمه زوریخ:

گروه بیمه زوریخ که بیشتر آنرا با تک نام "زوریخ" خطاب می کنند یکی از مهمترین شرکت های بیمه ای در جهان است که دفتر مرکزی آن در شهر زوریخ کشور سوئیس قرار دارد. این کمپانی در واقع بزرگترین فعال حوزه بیمه در سوئیس به شمار می رود. در رده بندی سال 2011 فوربز جهانی 2000 این شرکت رتبه 79 جهانی را به خود اختصاص داد و در رتبه بندی موسسه اینتربرند نیز جایگاه 94 را به خود اختصاص داد.زوریخ بالغ بر 60 هزار کارمند در سراسر جهان دارد و خدمات بیمه ای خود را در 170 کشور مختلف ارائه می کند.

تاریخچه تاسیس این کمپانی بیمه ای قدرتمند به سال 1872 میلادی باز می گردد. این مجموعه فعالیت خود را در ابتدا به عنوان بیمه اتکایی آغاز کرد. گفتنی است بیمه اتکایی شرکتی است که شرکت های بیمه دیگر را که خود از ضررهای احتمالی در امان نیستند، بیمه می کند. بنابر قوانین رایج در اکثر کشورها، شرکت های بیمه ملزم به عقد قرارداد با بیمه های اتکایی هستند تا تضمینی بر منافع مشتریان باشد.

در سال 2000 بنابر تصمیم موسسان، هلدینگی تاسیس شد تا زمینه گسترش فعالیت های این کمپانی بیمه ای فراهم شود. در سال 2012 نام مجموعه رسما به گروه بیمه زوریخ تغییر یافت. براساس اطلاعات سال 2014 شرکت بیمه زوریخ با ارزش بازار 45.4 میلیارد دلار و سود خالص 4 میلیارد دلار در جایگاه دهم، 10 کمپانی برتر بیمه ای جهان قرار داشته است.

گروه بیمه ای زوریخ هم اکنون انواع خدمات بیمه ای از شخصی گرفته تا فعالیت های گسترده صنعتی را تحت پوسش خود دارد. این شرکت توجه خاصی به بسترهای فعالیت در آمریکای لاتین و خاورمیانه دارد. یکی از مهمترین حوزه های فعالیت بیمه زرویخ در زمینه ارائه خدمات بیمه عمر است. شرکت مذکور تلاش دارد تا با ارائه طرح ها و بسته های خلاقانه در این حوزه فعالیت پررنگی داشته و هر چه بیشتر نسبت به جذب مشتریان تلاش کند.